Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Parkeergarage Ziekenhuis Rijnstate, Arnhem

Met de nieuwe parkeergarage bij de hoofdingang lost het Arnhemse ziekenhuis Rijnstate in één klap haar parkeerproblemen op. De garage telt 430 parkeerplaatsen, verdeeld over vier bouwlagen. Het karakter is vriendelijk en open, dankzij de ruimtelijke staal-betonconstructie en de zachte kleuren op de plafonds. Door de brandveiligheid te beoordelen volgens het natuurlijk verloop van een brand, voldoet de constructie zonder toegevoegde voorzieningen aan de brandwerendheidseis.

brandwerendheid

De geheel open constructie maakt mechanische ventilatie overbodig. Ook draagt de open gevel bij aan een lagere vuurbelasting bij brand. Door de convectie bij open gevels zal de temperatuur van het staal minder snel stijgen dan volgens de standaard brandkromme. Bij het bepalen van de brandveiligheidseisen is dan ook het natuurlijk-brandconcept gehanteerd. Hiertoe is een brand gesimuleerd, waarbij drie geparkeerde auto's zijn betrokken. Na 30 minuten bleek het brandvermogen tot slechts 12 MW te zijn opgelopen. Op grond van dit realistische scenario is de brandwerendheidseis voor de hoofddraagconstructie gesteld op 30 minuten. Bij deze eis mocht de staalconstructie onbehandeld blijven.

projectgegevens

Locatie: Wagnerlaan, Arnhem
Start bouw: september 2004
Oplevering: juli 2005
Opdracht: Alysis Zorggroep, Arnhem
Projectrealisatie: Continental Car Parks, Twello
Architectuur: a/d amstel architecten, Amsterdam
Constructief ontwerp: JVZ Raadgevend Ingenieursbureau, Deventer
Hoofduitvoering: Aan de Stegge, Twello
Staalconstructie: Van den Brink Staalbouw, Barneveld
Brandveiligheidsadvies: Adviesburo Nieman, Zwolle
Foto’s: a/d amstel architecten

architectuur

Het open karakter was één van de doelstellingen voor de 11.500 m2 grote garage. Dat heeft natuurlijk alles te maken met gevoel van sociale veiligheid; iets waaraan het in veel parkeergarages nog wel eens ontbreekt. a/d amstel architecten heeft het gebouw daarom opgezet als een split-level garage met twee uit elkaar geschoven volumes. Hierdoor ontstaat tussen de gebouwdelen in een 3 m brede vide, waar overdag voldoende daglicht doorheen komt. 's-Nachts wordt de binnenruimte verlicht door lampen aan de kolommen en aan de ribben van de vloeren. De buitenzijde van de garage heeft de neutrale grijze kleur van thermisch verzinkt- en roestvaststaal. De binnenkant is juist heel kleurrijk, doordat de plafonds zijn gecoat in zacht rood, oranje, geel, groen en blauw. De belijning van de parkeervlakken heeft dezelfde kleuren. De verschillende kleuren helpen de bezoeker zich te oriënteren op de verschillende verdiepingen. De regenboog aan kleuren doet natuurlijk aan, passend bij de groene garage-omgeving. Het trappenhuis met lift is tegen de parkeervloeren aangeschoven en heeft de entree dichtbij het plein. Dit beperkt de loopafstand tot het ziekenhuis. Met zijn schuine volume gaat het trappenhuis een visuele relatie aan met de schuine glaspartij bij de entree van het ziekenhuis.

constructie

De ruimtelijke, slanke staalconstructie versterkt het open karakter van de garage. De constructie is opgebouwd uit stalen kokerkolommen, geïntegreerde stalen IPE-liggers en staalplaat-betonvloeren. De thermisch verzinkte kolommen zijn aan de gevelzijde buiten de garagevloeren geplaatst, zodat ze geen belemmering vormen tijdens het parkeren. Automobilisten kunnen inparkeren in de vakken, die onder een hoek van 45° met de rijstroken liggen. De IPE-liggers lopen loodrecht op de rijrichting tussen de kolommen. Deuvels op de liggers zorgen voor verbinding met de staalplaat-betonvloer: een trapeziumvormige staalprofiel met betonnen druklaag. De stabiliteit wordt gegarandeerd door windverbanden in de langs- en kopgevels. Als gevel fungeren 1,20 m hoge strekmetalen balustrades, opgehangen tussen de gevelkolommen. De balustrades lopen door over de hele gevel, zonder relatie met de vloerhoogte.

terug naar index