Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Actua

Het nieuwe blusmiddel?

7 juni 2011

Als je ’t Ludovico Cademartiri en zijn collega-onderzoekers aan de Harvard University vraagt, hoeft de brandweer in de nabije toekomst de brandslang minder vaak uit te rollen. Met elektriciteit zijn branden ook prima te bestrijden, zo concluderen de wetenschappers na uitgebreid experimenteel onderzoek.

Tijdens het onderzoek werd een flinke 30 cm hoge vlam van afstand ‘uitgeschoten’ met behulp van een elektrisch geladen golf uit een kanon, aangesloten op een 600 Watt versterker. Bij een echte brand is de elektrische golf in staat de vlammen te onderdrukken, waardoor de brand zich minder snel ontwikkelt en eenvoudiger te beheersen is. De onderzoekers baseren zich op het fenomeen dat elektriciteit de afmetingen, vorm en richting van vlammen kan veranderen en de vlam zelfs kan doven. Het verschijnsel werd zo’n 200 jaar geleden voor het eerst waargenomen, maar nader onderzoek bleef tot nu toe uit.

In vergelijking met water heeft elektriciteit als pluspunt dat gebouw en inventaris geen waterschade oplopen, aldus de onderzoekers. Het elektrische vermogen (600 W. tijdens de proef) kan nog aanzienlijk omlaag, waardoor het gebruik in draagbare toestellen in het verschiet ligt. Het blussen met elektriciteit is vooral effectief bij beginnende, lokale branden binnen (nagenoeg) afgesloten ruimten (gebouwen, vliegtuigen, auto’s, scheepsruimten, opslaghallen). De methode is ongeschikt voor natuurbranden of branden in grote, open ruimten zoals parkeergarages of winkelcentra.

Cademartiri en zijn team presenteerden de onderzoeksresultaten tijdens de onlangs gehouden National Meeting & Exposition of the American Chemical Society (ACS). De Amerikaanse ministeries van Defensie en Energie leverden de onderzoeksgelden.

• Bekijk de Science Flash