Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Actua

Door de muur (II)

12 april 2010

Midden jaren '80 beleefde brandweer Nederland de introductie van de warmtebeeldcamera: een handig hulpmiddel om van buitenaf de brand- en rookontwikkeling in een gebouw in kaart te brengen en het risico op bijvoorbeeld flashover in te schatten. Inmiddels is de camera ingeburgerd; vrijwel elk korps beschikt over een exemplaar. Eenzelfde perspectief gloort voor de Looking Through Wall (LTW) radar. Deze mobiele radar – al enkele jaren in gebruik bij politie en defensie – kijkt dwars door de muur en ziet direct of in het gebouw nog mensen aanwezig zijn. De radar is toegerust met een life signs systeem. Hiermee zijn ook bewusteloze slachtoffers of gewonden onder het puin op te sporen. De radar heeft genoeg aan een beweging van de borstkas of van de hartslag. Om alle tekenen van leven in de ruimte te registreren moet het apparaat maximaal 20 seconden stil tegen de muur worden gehouden óf vlak daarvoor. Het meubilair en alle andere niet-bewegende objecten blijven uit beeld. De signalen worden op het uitleesscherm als bewegende stipjes weergegeven. Het duurt nog even voordat de LTW-radar op de brandweerwagen kan. Eerst verdient de gebruiksvriendelijkheid verbetering: lichter, compacter, leesbaarder. De praktijk helpt hieraan mee. De brandweerkorpsen van onder meer Den Haag, Haarlem, Gouda en Leiden hebben – onder begeleiding van TNO – al enkele versies uitgeprobeerd.