Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Actua

The BEAST is coming

23 maart 2021

Niet schrikken! The BEAST is niet een of ander afgrijselijk monster, maar staat voor Towards the first and Best EU-approved Autonomous Security drone for BVLOS flight, ofwel een toekomstige, zelfvliegende robot die 24 uur per dag inzetbaar is bij brand of andere noodsituaties, heel snel ter plaatse kan zijn en daarmee mensenlevens kan redden. De zelfvliegende drone is er nog niet, maar als ie er is (naar verwachting juli volgend jaar), is ie hoogstwaarschijnlijk de eerste in zijn soort.

De drone is momenteel in ontwikkeling bij het Lectoraat Mechatronica aan hogeschool Saxion, in het kader van een RAAK MKB-project. Partners in het project zijn NHL Stenden, Universiteit Twente, acht mkb-bedrijven, vijf publieke organisaties waaronder Rijkswaterstaat en politie en brandweer.

Net na de melding van een incident is ’t dikwijls lastig om vanuit de meldkamer snel vast te stellen hoe omvangrijk en ernstig het incident is en welke hulpdienst(en) moeten worden ingeschakeld. De BEAST kan dan uitkomst bieden. ‘Het idee is om een autonome drone te ontwikkelen die binnen twee minuten op de plek van het ongeluk kan zijn om een goed beeld te schetsen van de situatie’, aldus Abeje Mersha die als tweede lector Mechatronica het onderzoeksproject leidt.

Abeje behoorde tot de drie finalisten voor Prins Friso Ingenieursprijs 2021 van het KIVI. De prijs, afgelopen week uitgereikt, ging nipt aan zijn neus voorbij, maar zijn nominatie alleen al heeft de toekomstige drone heel wat extra publieke aandacht opgeleverd. Om geslaagde verkenningsvluchten uit te voeren, wordt de drone toegerust met onder meer een hittecamera en een reukdetector voor het herkennen van bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen. In tegenstelling tot bestaande drones wordt de BEAST niet door de mens bestuurd en dient daarom zelfstandig gebouwen, bomen en vogels te kunnen ontwijken en een schadevrije landing te maken.

Naast de hoge technische eisen zien de onderzoekers zich ook gesteld voor mogelijke belemmeringen in toekomstig gebruik. ‘Tot voor kort was het binnen de wet- en regelgeving niet mogelijk om met een drone boven drukke of bewoonde gebieden te vliegen. Inmiddels zijn die regels in heel Europa uniform en minder beperkend. Er zijn nu dus wel een aantal mogelijkheden, maar die zijn niet expliciet bekend.’, zegt Abeje ‘Uiteindelijk willen wij het voor onze mkb-partners zo makkelijk mogelijk maken om gebruik te maken van die kansen. Zij moeten er bewust van zijn wat er mogelijk is en welke certificaten en ontheffingen ze bijvoorbeeld moeten hebben.’

Het onderzoeksproject hoeft niet direct te resulteren in een compleet werkende drone. Abeje: ‘Uiteindelijk willen we de juiste technologieën ontwikkelen en toegankelijk maken voor mkb’ers via open innovatie. Op basis van onze bevindingen en onze prototypes kunnen zij uiteindelijk een product leveren aan de hulpverleners.’