Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Actua

Brandweer: een sterk merk

21 december 2017

Nederlanders hebben zeer veel bewondering voor de brandweer. De brandweer is de best gewaardeerde overheidsorganisatie van ons land en de band van het publiek met de hulpverleningsdienst is sterk.

Dat blijkt uit het Overheid Merkenonderzoek dat Hendrik Beerda Brand Consultancy onlangs heeft afgerond. Ruim 5.400 landgenoten werden bevraagd over de bekendheid van alle overheidsinstellingen in Nederland. De bekendste 100 werden nader onderzocht op 38 imagobepalende factoren, verdeeld in de categorieën merkkracht (bekendheid, waardering, binding), merkpersoonlijkheid, merkprestatie, groeiverwachting en organisatie.

In de top 10 van sterkste overheidsmerken gaat de brandweer fier aan kop. De politie neemt de tweede plaats in. De derde plek is voor Staatsbosbeheer. De brandweer dankt de nummer 1 positie vooral aan de kwaliteit van de medewerkers en het vertrouwen in goede besteding van gelden. ‘Daarmee scoort de brandweer als merk zelfs beter dan grote bedrijven in andere sectoren, zoals een Unilever of een Albert Heijn’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda.

Niet alleen de brandweer, overheidsinstellingen in het algemeen bezitten een betrouwbaar en deskundig imago. ‘Dankzij hun solide uitstraling lukt het deze instellingen dagelijks om breeduit in het nieuws te komen. In het genereren van onbetaalde publiciteit in de media is de overheid onovertroffen. Of het nu gaat om een weerwaarschuwing door het KNMI of een onderbouwing van een strafeis door het Openbaar Ministerie.’

Opvallend laag zijn de imagoscores van alle overheidsorganisaties op de factor vernieuwing. De beste op dit criterium is nog het Nationaal Cyber Security Centrum, op afstand gevolgd door de NPO en de Kinderombudsman.

De ministeries nemen, als het gaat om bekendheid en waardering, een middenpositie in. De onderlinge verschillen in populariteit zijn gering. Het ministerie van VWS is nipt de beste. ‘Dit beleidsterrein spreekt kennelijk het meest tot de verbeelding bij de burger’, constateert Beerda. ‘Maar wat er op de ministeries precies gebeurt is een groot raadsel voor de meeste van ons. Het ministerie van Algemene Zaken heeft het meest onduidelijke profiel.’

De Belastingdienst en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) zijn bij vrijwel elke Nederlander bekend. De waardering voor deze twee organisaties is echter bijzonder laag. ‘Het CJIB wordt vanwege zijn ondankbare taak om boetes te innen als het minst sympathieke overheidsonderdeel gezien. Bij de Belastingdienst speelt de continue stroom van negatieve berichten over de organisatieproblemen een grote rol bij de weinig prettige sfeer rond de organisatie.’, constateert Beerda.

In de top 10 van overheidsmerken met de hoogste groeiverwachting in populariteit staat de brandweer op de tweede plaats. In deze rangschikking moet de brandweer de Kinderombudsman boven zich dulden. De Nationaal Coördinator Terrorisme Bestrijding en Veiligheid is derde.

Beerda voert het merkenonderzoek sinds 2011 elk jaar uit. Het model waarmee de overheidsorganisaties aan de tand worden gevoeld, is indertijd ontwikkeld door de Universiteit van Amsterdam.

  • Foto: Egelbescherming Nederland.