Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Brandveilig ontwerpen, dimensioneren en beoordelen van staalconstructies

Actua

 

OVT2 met FSE

8 juli 2010

Station Den Haag Centraal wordt Openbaar Vervoer Terminal 2, een modern integraal ontmoetingspunt voor alle vormen van openbaar vervoer (trein, tram en bus) van en naar de Hofstad. De uitgangspunten van het ontwerp van Benthem Crouwel Architekten – overzicht en transparantie – zijn vervat in een nieuw doosvormig volume 120x96x22 m (lxbxh) met een enorm glazen dak op slechts 8 slanke staalkolommen en drie nieuwe glasgevels met stabiliteitsvoorzieningen. Het bestaande kantoorgebouw Stichthage aan de hoofdentreezijde van de terminal draagt bij aan de stabiliteit van de dakconstructie, die in diagonale richting tot maar liefst 27,4 m overspant.

Volgens het Bouwbesluit moet de hoofddraagconstructie van een stationsgebouw 60 of 90 minuten brandwerend zijn, afhankelijk van de hoogte van het hoogstgelegen verblijfsgebied. In overleg met brandweer Den Haag is de terminal echter aangemerkt als niet-besloten. In dat geval biedt het Bouwbesluit openingen voor risicobenadering van brandveiligheid en kansen op besparingen in brandwerende bescherming van de constructie.
Voor niet-besloten ruimten stelt het Bouwbesluit (in par. 2.2.1, art. 2.9, lid 7) dat 'binnen redelijke tijd' veilig vluchten en doorzoeken van het complex op eventuele slachtoffers mogelijk moet zijn, zónder gevaar op bezwijken van de hoofddraagconstructie. Een ruimte geldt als niet besloten, indien de temperatuur bij brand niet hoger wordt dan 45 ºC op vluchthoogte, de zichtlengte niet kleiner wordt dan 100 m en de stralingsflux beperkt blijft tot 1 kW/m3.
De brandwerendheid van de hoofddraagconstructie van de terminal (de 'doos', exclusief het dak) is vastgesteld via Fire Safety Engineering volgens het natuurlijke brandconcept. Met behulp van een CFD-programma zijn natuurlijke branden van 40 MW gemodelleerd op het tramplatform (de hoogste verblijfsvloer) en op de begane grond. Op beide plaatsen komt de temperatuur in de terminal niet hoger dan 250 °C. De staalconstructie zal zijn sterkte verliezen bij ongeveer 350 °C. De enige uitzondering is een kleine zone direct boven het dak van een brandende trein onder het tramplatform. Daar kan de temperatuur oplopen tot 372 °C en zijn (beperkte) brandwerende maatregelen niet uit te sluiten.

De oplevering van OVT2 is voorzien voor volgend jaar. Constructief adviseur in het project is Grontmij Bouw & Vastgoed.

• Een uitvoerige beschrijving van het definitieve constructief ontwerp van de terminal staat in het juni-nummer van het vakblad Bouwen met Staal. Het nummer is aan te vragen per e-mail: bouwenmetstaal@bouwenmetstaal.nl
of tel. (079) 353 12 77.